Blog

We gaan nog steeds gebukt onder voedselmarketing

 

 

Gisteren zag ik een product in de schappen liggen van ‘Bolletje’ met de boodschap ‘Goed bezig’  en “Puur natuur” en 100% Natuurlijk. Daarnaast zag ik ook een keurmerk op het product staan: ‘het vinkje bewuste keuze’, dat in 1 oogopslag duidelijk zou moeten maken welke producten minder suiker, zout of verzadigde vetten bevatten. Dus ik was benieuwd naar de voedingswaarden omdat ik me bewust ben van voedselmarketing waarbij wij als consumenten worden gemanipuleerd omdat we nog steeds leven in een voedingseconomie.

Op basis van mijn onderstaande bevindingen zou ik dit product niet aanraden als gezond product, dat zogezegd 100% puur natuur is.  Onderstaand vertel ik jullie graag meer over mijn bevindingen:

 

Vetten 16 g

Waarvan verzadigd: 1,7

Gezonde vetten; oftewel, de onverzadigde vetten zijn belangrijk voor een goede gezondheid. De goede cholesterol vormt een belangrijke voedingsbodem voor verschillende hormonen. Maar verzadigde vetten hebben een negatieve invloed op onze gezondheid omdat het de slechte cholesterol verhoogd waardoor je op de lange termijn hart-en vaatziektes kunt krijgen. Alhoewel dit product wel minder verzadigde (ongezonde) vetten bevat, kun je altijd het beste kiezen voor producten die bestaan uit onverzadigde vetten. Vooral als je wilt afvallen.

 

Plantaardige olie (raap)

Vetten waaronder omega 3 en omega 6 voorzien ons lichaam van energie. Omega 3 en omega 6 vetzuren zijn essentiële voedingsstoffen. Vet in voeding bestaat nooit uit 1 soort vet. Het is bijna altijd een combinatie van verzadigd, enkelvoudig onverzadigd en meervoudig onverzadigd vet in verschillende verhoudingen. Alle vet groepen zijn belangrijk, het gaat hierbij om de hoeveelheid en de verhouding tussen de verschillende vet soorten die meestal uit balans raakt.

Raapolie wordt gewonnen uit koolzaad of raapzaad dat meestal wordt vermengd met sojaolie en dan als slaolie of frituurolie wordt verkocht. Deze olie bevat zeer veel omega 6 en omega 6 vetzuren zijn gezond, mits in een juiste verhouding ten opzichte van omega 3 en niet bewerkt wordt geconsumeerd. Een te grote inname van omega 6 draagt juist bij aan ontstekingen en remt de werking van insuline.

In onze westerse maatschappij wordt er teveel omega 6 toegevoegd aan onze voedingsproducten, waardoor er dus een disbalans ontstaat tussen omega 3 en omega 6 en je kunt concluderen dat omega 6 om deze reden dus ongezond voor ons is.

 

Koolhydraten 65g

Waarvan suikers: 17g

Het is belangrijk om altijd de ingrediëntenlijst te lezen want voor hetzelfde geldt, zijn het natuurlijke suikers die van nature al aanwezig zijn in het product. Indien het natuurlijke suikers zijn wordt het niet vermeld op de ingrediëntenlijst. Op deze ingrediëntenlijst zie je dat de fabrikant suikers heeft toegevoegd aan het product, anders zou het dus niet worden vermeld op de ingrediëntenlijst. Puur natuur? Niet dus.

 

 

Zout

Emulgator (sojalecithine)

Lecithine is een mix van verschillende stoffen om de vetstoffen en cholesterol aan zich te binden.  De stoffen worden gehaald uit eierdooiers, koolzaad, melk en soja. Ongeacht dat soja vaak werd aangeprezen als gezond, bestaat er veel controversie omtrent soja omdat het een anti-nutriënt bevat; nytrine zuur. Nytrinezuur verstoort de binding tussen magnesium, zink en ijzer en de opname van deze stoffen in het lichaam. Soja bevat ook xeno oestrogeen; oftewel synthetische hormonen die het hormonale systeem verstoren en schildklierproblemen veroorzaken.

 

Conclusie: ‘Goed bezig?’ , puur natuur en 100% natuurlijk?

Alle voedingsproducten die 100 % natuurlijk zijn, komen in mijn beleveniswereld uit de grond, van een boom of uit het water. En zelfs wanneer het uit onze bodem of zee komt, bevat het niet meer de benodigde voedingstoffen die wij nodig hebben door alle gifstoffen die we gebruiken om bijvoorbeeld ongedierte te bestrijden. Als voedingsdeskundige en personal trainer kijk ik waar jij je voedingsstoffen het beste vandaan kunt halen om overgewicht, versnelde veroudering en stress te voorkomen en te bestrijden. Alle voedingsstoffen hebben namelijk invloed op je hormonale stelsel; je gewicht, hoe jij je voelt, hoe je eruit ziet en of je weerbaar bent tegen stress. Persoonlijk zou ik de havermoutrepen dan ook alleen consumeren tijdens een smokkeldag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Write a Comment